fbpx

Ostukorv


Sinu ostukorv on tühi.
X

Mis on lamatised?

Lamatised on naha ja nahaaluste kudede kahjustus, mis on tekkinud pikaajalisest survest nahale luulise kehaosa piirkonnas. Püsiv surve nahale surub väikesed nahaveresooned kinni ja naha verevarustus on häiritud. Kui surve nahale kestab liiga kaua, hakkavad koed surema ja kujuneb lamatis. Lamatisi võib põhjustada ka naha hõõrdumine.

Tavalisemad kohad lamatiste tekkeks on ristluupiirkond, puusapiirkond, kannad, pahkluud, põlved ja küünarnukid.

Tihtipeale tekivad lamatised pikaajalisest voodis või toolil istumisest. Eriti peaksid lamatiste ennetamisele tähelepanu pöörama ratastooli kasutajad ja voodis pikalt lamavad inimesed. Samuti võivad lamatised tekkida ka vähenenud tundlikkusest, nahaaluse rasvkoe vähesusest luulistes piirkondades (näiteks puusad, kannad, pahkluud) ja kehvast toitumisest. 

Allolevalt jooniselt on näha, kuhu kehapiirkondadesse tekivad pikal voodis lamamisel ja ratastoolis istumisel lamatised kõige sagedamini.

lamatised

 

Abivahendid lamatiste tekkimise vältimiseks

Kui on oht lamatiste tekkimiseks, siis on oluline juba varakult hakata lamatiste ennetamisega tegelema. Tervise Abi tootevalikus on olemas mitmeid abivahendeid, mida sobivad igapäevaseks kasutamiseks.

 

Lamatistevastased madratsid

lamatistevastane madrats

Patsiendid, kes oma seisundi tõttu ei ole võimelised enam iseseisvalt liikuma ning peavad veetma päevad tavalises või hooldusvoodis, peaksid kasutama lamatiste vältimise madratsit. Meie valikus on kahesugused madratsid: kompressoriga õhkmadratsid ning vahtmadratsid.

Kompressoriga lamatistevastased õhkmadratsid sobivad eelkõige neile, kes on suures osas liikumatud ega suuda iseseisvalt voodis olles asendit muuta. Madrats on varustatud mitmete õhukambritega, kust kompressori abil õhk ringi käib. See paneb madratsi liikuma ning seeläbi aitab erinevate kehaosade survepunkte leevendada.

Vahtmadratsid on nagu tavalised madratsid, kuid lamatistevastase toimega. Vahtmadratsid sobivad inimestele, kes on liikuvamad ning neil ei ole nii suurt lamatiste tekkimise ohtu kui õhkmadratsi kasutajatel.

Kui vajad abi, kumma madratsi kasuks otsustada, oleme sind hea meelega valmis abistama!

Lamatistevastased madratsid on võimalik osta riigipoolse soodustusega arstitõendi alusel 90% soodustusega - üldjuhul maksab sellisel juhul madrats kliendile 24,50 eurot.

Lamatistevastased madratsid leiad siit

 

Lamatiste vältimise lina

lamatiste vältimise lina

Paljud kliendid on leidnud lamatiste ennetamiseks abi ka lambavilla imitatsiooniga lina kasutamisest. Lina on valmistatud polüestrist ning on omaduste poolest õhulise tekstuuriga, mis aitab samuti survepunkte leevendada.

Lamatiste vältimise linasid saab osta 80% soodustusega. 

Lina leiad siit

 

Kannakaitse

kannakaitse

Voodis lamajatel või ratastoolikasutajatel on soovitatav kasutada kannakaitset, et vältida kannapiirkonnas lamatiste tekkimist, mis on just sellisel juhul suur oht. Kannakaitse nagu ka lamatiste vältimise lina, on valmistatud polüestrist ning on õhulise kuid tugeva tekstuuriga, omades pideval kasutamisel ennetavat toimet lamatiste vältimiseks.

Kannakaitse leiad siit

 

Ratastoolipadjad

õhkpadi

Ratastooli kasutajatel on soovituslik kasutada ratastoolipatja, mis aitab lamatiste tekkimist ennetada, kuna survepunktid on pidevalt istudes kerged tekkima. Tervise Abi valikus on lamatiste ennetamiseks nii vahtkummist, poroloonist kui ka õhkpatju.

Ratastoolipadjad leiad siit

 

Lisasoovitused lamatiste ennetamiseks ja leevendamiseks

  • Vähenda luulistele kehaosadele langevat survet asendi muutmisega:
       - voodis vaheta asendit iga 2 tunni järel
       - ratastoolis iga 15-60 minuti järel
  • Külili lamades tuleks vältida puusaluul lamamist, kasutades asendeid, mis võimaldavad survet paremini jagada
  • Mitte masseerida luulisi piirkondi nagu kannad ja küünarnukid
  • Võimlemine - kõverda sõrmi ja varbaid, ringita käe- ja jalalabasid, pinguta ja lõdvesta lihaseid. Kui ise ei saa, palu lähedaselt abi
  • Hoia voodiriided kortsudeta
  • Jälgi, et riietel ei oleks pakse õmblusi
  • Ära pane soojenduskotti piirkonda, kus naha tundlikkus on langenud
  • Toitu tasakaalustatult - valgud ja kalorid on väga tähtsad, hoides ka nahka tervena, mis omakorda on seeläbi kahjustustele vastupidavam.

 

Kui sul tekkis eelneva teemaga seoses küsimusi, oleme sind hea meelga valmis aitama! Tule külasta meid kauplustes Tallinnas, Tartus, Pärnus, Valgas, Kohtla-Järvel ja Narvas!

 

(Kasutatud allikad: Lamatised. Tartu Ülikooli Kliinikum. https://www.kliinikum.ee/patsiendiinfo-andmebaas/lamatised/)

 

 

e-poe tegemine ja loomine